Wat een drukte zeg!

7 februari 2018 - Edmonton, Canada

Hoi allemaal, het is alweer veel te lang geleden dat ik van mij heb laten horen! Misschien dachten jullie inmiddels al wel dat ik onder een hoopje sneeuw zou liggen. Dat scheelt ook niet alles, met minstens 50 cm sneeuw en op sommige plekken bijna 70-80 cm. En daar houd het ook nog niet op, want in de komende dagen komt er een heuse sneeuw storm aan, met de verwachting van 25-35 sneeuwval in slechts een paar uurtjes tijd.

Ik heb al zo lang niets van mij laten horen, omdat ik het in de extremen druk heb: alle professors van mijn vijf vakken vinden het leuk om alle deadlines in een week te plannen, met als gevolg 8 deadlines in 1 week tijd. Pfff... en dan hebben we het nog niet eens over een heuse tentamen week. Er wordt dus hard gewerkt en hard gestudeerd in Canada. Ik krijg nogal veel vragen over welke vakken ik volg, dus bij deze krijgen jullie een klein overzichtje.

1. Wereldgeschiedenis voor 1500

Een erg leuk vak, wat eigenlijk precies is wat de naam zegt: ik leer geschiedenis van over de hele wereld dat gebeurd is voor 1500. Tot nu toe hebben we het Byzantijns rijk behandeld, het middeleeuws Frankrijk, Engeland met een klein beetje Europa, de opkomst van de Islam en het Christendom (minuscuul) en op dit moment bespreken we India en China. Het is heel breed en daarom gaan we nergens erg diep op in. Toch is het wel heel leuk en interessant om dit allemaal te weten te komen. Afgelopen week moest ik een verslag schrijven op basis van 3 primaire bronnen over de Islam (kon ook over middeleeuws Frankrijk, maar de Islam was toch iets makkelijker haha).

2. De introductie op geschiedenis

Mijn verwachtingen van jaartallen, personen en gebeurtenissen leren is niet uitgekomen. In dit vak leren we hoe we geschiedenis kunnen 'schrijven'. Hoe gebruiken we bronnen om de geschiedenis te schrijven? Maar ook welke bronnen we kunnen gebruiken (lees: betrouwbaar zijn) en welke we beter niet kunnen gebruiken. Dit doen we aan de hand van de geschiedenis die in de geschiedenis boeken staat. In de eerste paar weken hebben we geleerd hoe we bronnen moeten vinden in de bibliotheek en hoe we deze moeten evalueren. Daarna hebben we gefocust op de Industriële revolutie, met name in London. Hiervoor moesten we een boek lezen en hadden we er een discussie over. Nu zijn we bezig het Nazi-Duitsland en Fascisme.

3. Griekse en Romeinse Mythologie

Ja, ja, dit klinkt erg interessant, of niet? Ik vind het hoe dan ook reuze interessant. Het is erg lastig om bij te blijven, maar als je goed je best doet is alles mogelijk. We leren eigenlijk precies wat de naam zegt: we leren de Griekse en Romijnse mythes, waarom ze zijn ontstaan, wat het inhoud, of we er wat van kunnen leren etc. Over een weekje heb ik mijn eerste examen, dus er wordt weer hard gestudeerd. Het eindproduct van dit vak? Een paper over gelijkenissen tussen een Griekse/Romijnse mythe en een soort gelijke mythe vanuit een andere cultuur. Verrassend genoeg mogen we het ook vergelijken met de verhalen uit de Bijbel. Is dat niet exciting?

4. De basis van journalistiek

Precies wat de naam zegt. We leren wat journalistiek is, hoe we het uit moeten dragen en hoe we verhalen kunnen schrijven. Elke week hebben we een toets over het nieuws van de afgelopen week en we moeten enkele papers schrijven. Heel veel meer weet ik nu even niet wat ik hierover moet vertellen.

5. Publish writing

Last but not least, volg ik het vak Publish writing. In dit vak leer ik hoe ik een goed verhaal kan schrijven dat geschikt is om gepubliceerd te worden. Eerlijk gezegd, er komt veel meer bij kijken dat alleen een verhaaltje op papier schrijven. Het is nog best lastig en er moet veel geoefend worden. Maar laat dat nou net iets zijn wat ik helemaal niet erg vind!

Dit zijn dus de vakken die ik hier in Canada volg en die me goed bezig houden. In de meeste colleges zitten hele leuke mensen en ik heb zeker een aantal goede vrienden gemaakt! Verbazingwekkend genoeg hebben al mijn professors hun PhD, dus ik moet ze ook allemaal aan spreken met Professor *achternaam*. Voornamen of "sir"/"madam" wordt niet geaccepteerd haha.

Of er ook verschillen zitten tussen colleges in Nederland en Canada? Ja, geen twijfel over mogelijk! De docenten zijn hoger in rang en worden daarom ook nooit met hun voornaam aangesproken. De leerlingen zijn altijd goed voorbereid op de les en participeren goed in de colleges. Je hand moet opgestoken worden als je wat wil zeggen en je mag niet eerder spreken dan wanneer je de beurt hebt gekregen. Regelmatig komen leerlingen later de klas binnen of gaan eerder weg, omdat ze een andere les hebben. En dit wordt als normaal gezien. Waar in Nederland ik altijd dezelfde klas heb en ik vakken moet doen die voor mij zijn gekozen, kiezen studenten in Canada hun eigen vakken, waardoor je elke les in een andere klas zit. En eerlijk, de Canadese manier vind ik veel leuker!

Ik geloof dat ik nu alles wel heb verteld over mijn college's. Ik probeer vandaag of morgen ook een blogje te schrijven over wat ik allemaal gedaan heb sinds mijn laatste blog (naast studeren, studeren en nog eens studeren)!

1. Renske:
    8 februari 2018
    Wauw, veel maar ook erg interessant.
  2. Henk Jan Idema:
    11 februari 2018
    Leuke vakken. Ik ben jaloers. Wel leuk dat jij nu ook een brede basis in wereldgeschiedenis hebt. Nu kunnen we mooie discussies voeren. 😉