Deep Freeze festival (14-1-2018&15-1-2018)

15 januari 2018 - Edmonton, Canada

Hoi allemaal, hier ben ik weer! Er zit alweer een weekend op, wat gaat de tijd toch snel! Ik ben hier inmiddels alweer bijna drie weken. Dit weekend heb ik weer van alles beleefd. Ik zal alvast zeggen dat ik een heleboel foto's van dit weekend ga uploaden!

Ik ben dit weekend bij het Deep Freeze festival geweest. Dit is een Byzantijns festival in Edmonton, waarbij de (Frans-) Canadese cultuur centraal staat. Zoals jullie misschien wel weten bestaat de Canadese cultuur uit heel veel verschillende culturen, en dat is wat het festival ook zo intens leuk maakte. Er waren allemaal typisch Canadese activiteiten te doen, zoals bijl gooien, een race wedstrijd in een soort van bakken en waren er allemaal Canadese dansen en muziek te horen.

Zaterdag zijn we met zijn tweeën die kant op gegaan. We moesten een half uurtje met de bus, maar dat was het zeker waard! We kwamen gelijk binnen met een warm onthaal in het Vikingdorp, waarna we verder liepen over de straat. Een stukje verderop hebben we een Canadese traditie gevolgd: hete Maple Syrup werd op ijs gegoten, waarna we met een ijscostokje het op moesten rollen en in het ijs moesten dippen. Hierdoor koelde het siroop af en had je een snoepje op een stokje. Het was erg lekker!

Even later hebben we genoten van een Canadees muziek en dansen. Niet alleen van 'westerse' mensen, maar ook van de 'inhemen', geen idee hoe ik dit even goed moet uitleggen. Erg bijzonder om dit soort dingen te zien. Je kunt 1 van de filmpjes wel bekijken over wat ik bedoel :).  Het was alleen wel erg koud, dus moesten we ons regelmatig opwarmen aan een van de vele korfvuren die er stonden. Om zes uur 's avonds hebben we zelfs kunnen genieten van een mooie vuurwerkshow!

Na de vuurwerkshow, hebben we naar Monster Inc. gezien, een film over monsters die kinderen 's nachts plagen (denk aan het monster in je kledingkast of onder je bed), maar dat dan alles veranderd. Ik ga geen spoilers geven, maar het was een erg leuke film. Het was trouwens zelfs de eerste film die ik in het Engels heb gekeken, zonder ondertiteling (en ik begreep alles hahah)! De film was rond half 9 afgelopen, waarna we zijn ingesprongen in een bijeenkomst.

Het bleek een hele bijzondere bijeenkomst te zijn van verschillende soorten stammen. In het midden zaten allemaal mannen op grote trommels te slaan en keelklanken te maken. Daaromheen stond iedereen te dansen. Het was heel bijzonder en iedereen was welkom. Ik heb zelf een paar dansen mee gedanst, is dat niet leuk? Na het dansen kwamen we terecht in een bepaald ritueel, waarvan ik nog steeds niet snap wat er precies gebeurd is. Het mocht niet gefilmd worden, er mochten geen foto's gemaakt worden en ouders mochten hun kinderen niet tillen. De oudsten van de stam gingen een rondje lopen met iets in hun hand houdend (een staaf die in brand stond) en ik moet eerlijk zeggen: het stonk verschrikkelijk! Dit duurde een hele tijd, waarna de oudsten gingen bidden. Het moest doodstil zijn en na afloop werden er allemaal dingen uitgedeeld en werd iedereen omhelst. Nadat er van alles was uitgedeeld, werd er de Dankbaarheidsdans gedanst (dit is wel heeeel vreemd!). Super leuk om mee te maken, vooral omdat je zoiets helemaal niet kent.

Na het ritueel hebben we nog een dans gedanst en zijn we naar huis gegaan. Rond 23 uur waren we pas weer thuis! Zondagochtend zijn we voor het eerst naar de kerk gegaan (de jongen waarmee ik naar het festival was, blijkt ook Christelijk te zijn, super leuk!). Het was een avontuur met de bus, maar het ging gelukkig voor het eerst helemaal goed! Het was een super mooie dienst en ik geloof dat ik mijn kerk gevonden heb (helaas vond die jongen het niet zo'n fijne dienst). Na de kerkdienst zijn we nogmaals naar het festival geweest.

Dit keer hebben we uitgebreid geluncht (ik had een hele kip, heel veel patat én rijst). Daarna zijn we verder gegaan naar de activiteiten en hebben we nog een rondje gereden in een huifkar. Ook hebben we nog vuurspuwers gezien, hebben we met de trollen gepraat en hebben we ons vooral verwarmt aan de vuren (het was intens koud). Rond 6 uur zijn we dan ook maar teruggegaan naar huis.

Het was een super leuk weekend, waarin ik veel van de Canadese cultuur heb mogen zien. Ik raad je aan om zeker de foto's en de filmpjes even te bekijken.

Xx- Margriet

P.s. De eerste kaartjes zijn aangekomen, super leuk! Bedankt!

P.p.s of p.s.s (ik weet het even niet meer): ik mag niet meer video's uploaden deze maand :(. Ik heb te veel video's hahah. Iemand ideeën over hoe ik ze toch wel met jullie kan delen?

1. Henk Jan Idema:
    15 januari 2018
    Wauw. Dat klinkt als een supergaaf festival. Dat had ik ook wel willen zien. Tsja, wat gebeurde er bij de dans? Spannend. Ws hebben ze voorouders opgeroepen of zoiets. Misschien dat er een museum van inheemse culturen is waar ze dat weten...
  2. Opa en oma smit:
    20 januari 2018
    Hoi meid wat leuke foto's. En zo als ik lees op je app heb je nu een kamergenootje.En gaat het een beetje met je studie.Hier is alles goed. En ben je al een beetje aan de kou gewend.De groetjes van ons en we laten wel weer wat van ons horen.
  3. Margriet de Vries:
    21 januari 2018
    Hoi opa en oma. Ik heb vandaag weer een nieuwe blog geschreven. Het studeren gaat heel goed. Wel heel veel huiswerk, maar dat hoort erbij. Inmiddels is het gelukkig een stuk warmer (-3 tot +1), dus het is nu heel goed te doen. Hopelijk wordt het niet nog eens -30!
  4. Heit:
    21 januari 2018
    Haha een Diep Fries op een Deep Freeze festival.....