Edmonton

24 december 2017

Over een paar daagjes vertrek ik al naar Canada. Om precies te zijn, ga ik naar Edmonton. Super leuk, maar tegelijkertijd ook heel spannend. Maar waar ligt Edmonton en wat voor stad is het?

Locatie

Edmonton ligt in de provincie Alberta, ten Westen van het land. De stad is de hoofdstad van de prachtige provincie. De Rockie Mountains zijn ongeveer 4 uurtjes rijden vanaf Edmonton. Calgery ligt ongeveer even ver verwijderd van de grote stad. Edmonton is de 5e grootste stad van Canada, met een oppervlakte van maar liefst 684 vierkante kilometer. Hiermee verslaat de stad qua grootte de bekende steden Chicago en Toronto.

Inwoners

Edmonton is niet voor niks zo groot. Er wonen maar liefst meer dan 1 miljoen inwoners in deze stad! Dit klinkt natuurlijk als een mega stad. Toch behoort Edmonton tot een van de minst dunbevolkte grote steden van Noord-Amerika. Als ik meerdere mensen mag geloven, zijn mensen in Canada zijn erg vriendelijk, gastvrij en tolerant. Dit zal ongetwijfeld komen door de hoeveelheid verschillende culturen. Canada is immers erg multicultureel.

Klimaat

Edmonton staat bekend om zijn extreme klimaat. De zomers zijn kort en aardig te vergelijken met de zomers van hier (ik heb de afgelopen tijd bijna elke dag gekeken wat de temperaturen in Edmonton was en hoe warm het hier in Nederland was). De winters zijn extreem koud. Als ik aankom in Edmonton, is de verwachting dat het -20 is. Brrr... En dat is nog maar het begin. Ongeveer 41 dagen in het jaar, daalt het kwik tot beneden de -20. De lentes en herfst zijn erg wisselvallig enhet regent dan veel.

Culturele hoogtepunten

In Edmonton zit de grootste shopping mall van heel Noord-Amerika gevestigd. Met meer dan 800 winkels, een subtropisch zwembad, overdekt pretpark, een casino en nog veel meer! Daarnaast zijn er veel prachtige parken in Edmonton, die een bezoekje zeker waard zijn. Ook is de natuur in de hele provincie prachtig!

Ongetwijfeld zal ik dit lijstje bijwerken wanneer ik eenmaal in Edmonton ben en ik mijn weg vind in deze mooi stad.

1. Andreas de Vries:
    Suc6 Margriet
  2. A. de Boer:
    24 december 2017
    Goede vlucht. Geef je oren en ogen goed de kost en geniet ervan.

groet Pake Oane.
  3. Linda:
    Heel veel plezier!! Liefs Gerben Linda en Dex
  4. Renske:
    25 december 2017
    Goede reis, veel plezier in Edmonton
  5. Gezina:
    26 december 2017
    Goede reis Margriet, succes!! Veel plezier
    Gezina Mitchel Rabia Jornie en Jaimy 👍👊
  6. Opa en oma smit:
    26 december 2017
    Een heel goede reis meid en geniet er van.En succes met je studie daar .Veel liefs van opa en oma