Vliegreis naar Canada

30 december 2017 - Edmonton, Canada

Inmiddels ben ik alweer drie hele dagen in Canada. De tijd vliegt voorbij, zonder dat je er erg in hebt. Wat is er in de afgelopen dagen in mijn leven gebeurd? Tijdens het schrijven, bleek dat ik wel heel veel te vertellen heb. Ik beperk mij daarom in deze post maar tot mijn vliegreis. Morgen vertel ik over mijn kamer, huisgenoot, de winkels en vooral het weer!

Vliegreis

Met een hele escorte om mij uit te zwaaien, waren we onderweg naar Schiphol. Gelukkig zat alles mee en waren we ruim op tijd op Schiphol. We hadden alle tijd om nog rustig een kopje thee te drinken en nog even wat quality time samen te hebben. Na een tijdje was het tijd om mijn koffer in te checken. Dit ging redelijk soepeltjes, nadat ik de zelfklevende stikker verkeerd had opgeplakt, los had gemaakt (met hulp) en weer had opgeplakt (ook weer met hulp). Daarna was het tijd om afscheid te nemen van mijn lieve familie. Dit was erg moeilijk en ging met de benodigde tranen. Om 15.00 Nederlandse tijd heb ik Nederland verlaten en was ik onderweg naar Canada.

Dinsdagmiddag om 15.30 lokale tijd in Edmonton ben in aangekomen. Het was een aangename vlucht, zonder enkele problemen. Ik vloog iets luxer met een economy comfort stoel, er zaten geen vervelende mensen achter mij, er waren geen kleine kinderen, ik kreeg als eerst eten en ik was zomaar het vliegtuig uit. Een perfecte vlucht met een prachtig uitzicht!

Uitzicht Uitzicht

Eenmaal uit het vliegtuig gekomen, moest ik nogmaals door de duane heen. Niet zo moeilijk zou je zeggen, tenzij je geen flauw idee hebt wat je moet doen. Ik moest bij de duane een hele vragenlijst invullen en een foto laten maken. Gelukkig was er een hele aardige man die mij kon helpen. Ik zou zonder problemen alles in hebben kunnen vullen en door kunnen lopen, hetzij ik niet vergeten was een lekker Fries droog worstje op te eten! Dit is natuurlijk vlees en dat mag niet Canada in. Mijn eerlijke ik kon het niet aan om toch in te vullen dat ik het niet mee had.

Nadat ik bleek dat ik vlees mee had (ook al was het nog maar 1 klein worstje), werd ik doorgestuurd naar een loket. Hier moest ik uitgebreid vertellen wat ik Canada ging doen, wanneer ik terug ging en wat ik precies mee had. Toen de mevrouw mij vertelde dat ik een studie permit nodig had om Canada binnen te mogen, begon mijn hart 10000 keer sneller te kloppen. Er was mij immers verteld dat ik dit niet nodig had!? Ik had uitgelegd dat je als Nederlander minder dan zes maanden gaat studeren in Canada, dat je dan geen study permit nodig hebt. Na een paar keer navragen was het toch wel duidelijk: ik had géén study permit nodig. Als ik het vlees in de prullenbak ging gooien, mocht ik doorlopen. Ik moest het bonnetje nog wel laten zien, voordat ik het vliegveld afging.

Op het vliegveld stond Kashtin op mij te wachten, een jongen van de MacEwan University waar ik ga studeren. Hij heeft mij opgevangen, hij is mee geweest om dingen bij de supermarkt te kopen en heeft mij vervolgens bij mijn verblijf afgezet.

Omdat ik zo veel te vertellen heb, komen er nu meer blogposts aan van de afgelopen dagen. Ik zal even een aparte blog besteden aan mijn kamer, het weer en dan ga ik maar verder per dag :).

1. A. de Boer:
    30 december 2017
    Wat leuk, samen met een vriendin er op uit. Ik heb de weersberichten van Edmonton gelezen. Blijf zo veel mogelijk binnen is het advies. Nou, groetjes van Pake en maak er wat van. Doei.
  2. Opa en oma smit:
    30 december 2017
    Oke meid.Leuk om iets van jou te horen of lezen .Wij hebben kniepertjes gebakken .Maar die hou jij wel tegoed hoor.Ben blij dat je het zo naar je zin hebt .Nou eerst de groetjes maar van ons .
  3. Henk Jan Idema:
    30 december 2017
    Fijn dat je een zo'n voorspoedige vlucht hebt gehad. Als ik een keer naar Canada vlieg zal ik de worstjes in de prullebak van het vliegtuig doen, maar ws heb ik geen worstjes bij mij 😉. We horen gauw weer van je.